onsdag 11 januari 2017

Enligt mitt recept

Idag har jag haft bageri här i vindskyddet. Och det är de ”vanliga” tekakorna som fått sig en gräddning. Jag bakar nästan uteslutande detta bröd. Men testar att variera ingredienser för varje gång.
Flera gånger har jag lovat att dela med mig av receptet men har inte uppfyllt det löftet. Inte förrän nu.
Receptet är egentligen ett välbekant sådant. Om du vill börja söka på nätet är ”linfrötekaor” ett bra sökord att starta med. Då dyker det upp flera varianter.
Så varsågod Eva-Marie och Ulrika, här är de goda grunderna… enligt mitt recept…

Vid bakning idag har jag använt följande ingredienser:
Mjölk 1,3 liter, vatten 6 dl, margarin 150 gram, vetemjöl 14 dl, grovt rågmjöl 10 dl, havregryn 2 dl, rågflingor 1 dl, vetegroddar 1 dl, vetekli 1 dl, helt linfrö 1 dl, solrosfrökärnor 1 dl, chiafrön 1/2 dl, pumpakärnor 1 dl, torkade smulade nässlor 1 dl, salt 4 tsk, sirap 4 msk, jäst 100 gram, bakpulver 4 tsk. Använder – så långt möjligt inom komfortzonen*) – ekologiska produkter. *) Vad jag kan få tag på hos Elias i min lokala nära-butik.

Dagens recept:

Brödbaket består av två moment. Moment 1: Gröten. Moment 2: Degen.

Koka ihop en gröt bestående av nedanstående och låt den sjuda på svag värme så att alla ingredienser tagit till sig vätskan och svällt ordentligt.

GRÖTEN (moment 1)
6 dl vatten
3 dl mjölk
150 gram margarin
2 dl havregryn
1 dl rågflingor
1 dl hela linfrön
1 dl solrosfrökärnor
1/2 dl chiafrön

1 dl pumpafrön
1 dl vetekli
1 dl vetegroddar

1 dl torkade nässlor (smulade till ”pulver”)

(OBS! Grundreceptet på gröten ser annorlunda ut än övanstående. Det innehåller INTE solrosfrön, vetegroddar, chiafrön, pumpafrön, nässlor, rågflingor. Om du skall gå efter ett enklare recept så är det 3 dl havregryn, 2 dl linfrön och 1 dl vetekli. Då minskas vätskan i gröten till ca 3 dl vatten och 2 dl mjölk.)
– – – – –


Under tiden som gröten svalnar till 37 grader förbereder du för att göra en deg enligt nedan.
Den går ju snabbt att fixa ihop så vänta med att röra ihop ingredienserna tills gröten svalnat.

DEGEN
 (moment 2)
100 gram jäst
4 msk sirap eller honung
4 tsk salt

4 tsk bakpulver (som blandas i lite av mjölet)
1 liter mjölk
10 dl grovt rågmjöl
Cirka 14 dl vetemjöl


(OBS! Grundreceptet innehåller inte grovt rågmjöl. Vill du jobba efter grundreceptet så ta istället ca 24 dl vetemjöl.)

· Blanda bakpulvret i lite av vetemjölet.
· Värm mjölken till exakt 37 grader. Rör ut jästen, saltet och sirapen/honungen i lite av mjölken. I med resten av mjölken.
Rör ner rågmjölet och cirka två tredjedelar av vetemjölet i mjölken.
Kolla att gröten som du gjort i ordning tidigare håller 37 grader. Blanda ner gröten i vete-/rågmjölsdegen. Arbeta ihop noga. Fortsätt därefter att arbeta in vetemjöl tills du har en smidig, ej styv, deg.
· Låt degen jäsa i en rymlig bunke (det är lätt att den rymmer :) under duk i 30 minuter. Stjälp sedan upp degen, tillsätt mera mjöl om det behövs så att den inte kladdar och knåda den ordentligt. Avgörande moment Inget fusk!
· Dela degen i hanterabara delar och kavla ut till cirka 1 1/2 centimeters tjocklek. Pudra lite (obs lite) vetemjöl över den utkavlade degen (ser proffsigt ut tycker jag), nagga och ta ut kakor med mått. Jag brukar använda en plastburk som har en storlek jag gillar. Och ett pepparkakshjärta modell större. (Om du väljer plastburk måste den ha ett hål i bottnen annars blir det för mycket luft innanför när du trycker ut kakorna.)
· Lägg kakorna på plåt och låt jäsa ytterligare 30 minuter under duk. Jag brukar ställa yestids-klockan när första plåten är utbakad. Sedan gäller det bara att ha koll på vilken ordning som plåtarna blivit klara för jäsning.
· Grädda i 250 grader i 7–8 minuter.


Om du gjort någorlunda rätt nu så bör det sprida sig en ljuvlig doft av nybakat i ditt kök...
När allt är klart kan du, till exempel, dela med dig av dina varma hjärtan. Eller låta dem hårdna till is i din frys... (fast ett fruset hjärta går ju att tina upp...)

LYCKA TILL!

PS! Till brödbaket kan användas ett mått förnuft också. Det är bra som reservation ifall något fel smugit sig in i receptet... Förnuft finns inte att köpa i butik utan måste hämtas ur eget erfarenhetsförråd en våning upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar