onsdag 26 oktober 2016

Emmalie och Amandine


Idag har jag fortsatt arbetet med att skörda potatis. Tre sorter har kommit upp ur jorden. Nio kilo Cherie, sex kilo Amandine (nedre bilden) och nio kilo Red Emmalie (övre bilden).
Under sensommaren och den tidiga hösten har jag konsumerat något kilo av var sort. Blandat och gett. Just dessa tre sorter lämpar sig alldeles fantastiskt bra att göra klyftor av och köra i ugnen. De är alla tre fasta och fina och har var och en sin karaktär. Den mest särpräglade är ju som du ser den röda. Red Emmalie är röd både i skalet och inuti. Den röda färgen försvinner delvis vid kokning. Och vattnet färgas rosa. I ugnen däremot, behåller den färgen bättre. Jag gör ofta klyftor av dessa tre sorter och blandar i ugnen med morötter och kålrot. Ibland har någon rödbeta också fått vara med. Rödbetor gör att det kan kännas lite solkigt men faktiskt att det också går att uppfatta som läckert. Och en vet ju var färgen kommer ifrån. Och rödbeta i ugn är ju fantastiskt gott.
Nu är det bara en fåra kvar att ta upp. Det är mera Asterix. Jag har redan tagit upp 20 kilo av den sorten och förväntar mig minst lika mycket till. Totalt bör det bli drygt 60 kilo potatis i källaren när allt är uppe. Vinterns stapelföda är således bärgad.

Läs mer om Emmalie i inlägg från den 27 augusti:

1 kommentar: