torsdag 31 december 2015

Årets sista ljusa timmar




Vid lunchtid packar jag min dagturssäck. Kameran. Termosen med hett vatten. Kaffepulver. Några mackor. Och den tjocka dunvästen. Min vandring följer vanans spår. Vadet, Högebacken, Tålyckan, Skärvenäs. Gör en avstickare ut mot Skärveö. Dels för att få sjökänning. Men också för att spana efter örnarna. Spaningen ger några sångsvanar borta vid Oset. Ett par knipor mittsjöss. Trenne planlöst flaxande kråkor över Sandö. En skarv. Inget mer.
Fortsätter ner till Hunnahagen. En större hackspett arbetar frenetiskt i ett torrträd i strandskogen. Hackar fram sin sena lunch eller kanske ett mellanmål. En gärdsmyg tjattrar högljutt. Lite uppkäftigt. Varnande. Precis som om han gjorde sig märkvärdig över att ha upptäckt mig. Om han ägt lite förnuft hade han sparat sin energi till något viktigare, tänker jag.
Vid Haganäs når vattnet nästan upp på land. Sjön har, efter de senaste veckornas ymniga nederbörd, återtagit hela sitt territorium. Just idag är sydvästvinden rå. Den lågt stående solen förmår inte värma. Nöjer sig med att hålla landskapet i fullt ljus ett par timmar till. Promenadvärmen i kläderna försvinner så fort jag stannar. Och kylan kryper hudnära. Jag finner bäst att hasta vidare.
In i Högagärdesskogen. Ingen sol men lä för blåsten. Fullföljer min planerade avstickare till Ruggebo. På avstånd hörs en gröngöling triumfera. Säkert har den gröne märkt dagarnas tidsförlängning. Upptäckten ger känslor värda att dela.
I viken ser jag en flock med änder. Mest vigg. Med enbart handkikare är det svårt att urskilja vad mer flocken innehåller. Lite spridda över vattnet räknar jag sammanlagt tjugotvå knölsvanar. Tre bär gråa dräkter. Ungfåglar.
Stillaståendet göra att kylan återigen kryper nära. Dunvästen kommer väl till pass. Termosen och mackorna likaså. Och just som solen dalar borta i väster avnjuter jag årets sista utomhusfika. Klockan är 15.23.
När jag kommer hem igen är det nästan mörkt. Trots att det är klart väder. Bara en svag rodnad vid horisonten. Det är nyårskväll. Snart natt. Och de sista skälvande timmarna av 2015.

GOTT NYTT ÅR önskar jag Dej, min Vän!

2 kommentarer: