torsdag 6 augusti 2015

Lindarna blommar



Nu fylls luften av surr och sötaktig doft. Från de blommande lindarnas kronor hörs bruset av tiotusentals vingar. Som avlägsna skulltorkar*) låter det. Och doften av mentol lägger sig som ett täcke över hela nejden. Lindarna blommar sent i år. Precis som mycket annat denna sommar är de ett par, kanske tre veckor sena. Men nu, tack vare det varma och soliga värdet, har blomningen kommit igång. Och tack vare sommarvärme även under nätterna släpper blommorna sin nektar. Lindarna ger nu sitt välbehövliga tillskott till alla bin och humlor som tidigare i sommar levt på svältgränsen. Min vän biodlaren har tvingats stödutfodra sina bin med sockerlösning för att få samhällena att överleva. Framförallt har det varit kylan som gjort att det inte blivit någon nektar. För det lär det behövas minst 17–18 grader på dagarna och så jämn temperatur som möjligt över hela dygnet. Precis som nu, alltså.
Samtidigt som jag lyssnar till surret av humlor och bin och låter mig berusas av nektardoften plockar jag lindblommor för mitt eget vinterbehov. Blommorna torkas och används till te och måltidsdryck. Under stundande mörka kyliga höst- och vinterkvällar, när jag sitter med mitt rykande varma te, kan jag återkalla sommarens scenerier under lindarnas kronor...

– – – – –
Tidigare inlägg om lindar och lindblommor:
http://sunebroman.blogspot.se/2013/11/om-fertilitet-och-lakedom.html
http://sunebroman.blogspot.se/2013/07/nektardoft.html

*) SKULLTORK En fläktanordning som användes för att torka hö inomhus. Hösts upp i ladugården – på skullen. Skulltorken innebar en mindre revolution i jordbruket. Med skulltorken blev jordbruket mindre väderberoende och slapp tidsödande arbete med att hänga hö på tork – hässja. Med skulltorken säkrades också kvaliteten på höet.  Numera har skulltorkarna tystnat och en ny revolution har inträtt. Nu förpackas allt gräs och hö i plast och därmed har ytterligare moment i höskörden rationaliserats bort.

5 kommentarer:

  1. Så sent dina lindar blommar. Hemma i Bohuslän blommade de för en månad sedan, under ett ständigt molande surr. Hela lindallén sjöng. Men kanske är Bohuslindar tidigare. Och skulltork. Hur många gånger har man inte somnat till grannens skulltork vars fläkt vette mot oss. Arnefar avskydde den. Jag tyckte den lät tryggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, trots att jag inte har någon direkt kunskap i ämnet tänker jag att bohuslind är tidigare än lind (skogslind). Parklinden som är vanlig i städer och parker är ju en korsning mellan bohuslind och skogslind. Parklindar i närbelägen stad blommar alltid minst ett par veckor tidigare än mina lindar... gissar att det anlaget kommer just från bohuslinden...

      Radera
  2. Min mors flicknamn var Lindelöf....jag tycker det är vackert!
    / A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lindelöf, jättefint! You can use it? En släkt som levde här i Skog tog sig namnet Lindskog... det tycker jag också är vackert. För dig kanske det också funkat med Lindblom. A Lindblom... :)

      Radera
    2. Bara inte Du byter till Sten.....;)

      Radera