måndag 20 juli 2015

Blue bell(e)s

I förra inlägget berättade jag om klockpyrolan som nyupptäckt art i ängen. En annan klocka som just nu blommar är den stora blåklockan. Från den höga stängeln når de stora klockornas signaler långt ut över blomsterhavet. Signalen når också till liemannen... ”Nåd... var aktsam... bespara” Och liemannen faller till föga... skonar den ståtliga klockan... Hoppas det blir frön som mognar och blir till nya plantor.
Lunchmenyn idag blev ett duplikat av flera gångna dagars. Sill, potatis och lite tillbehör. Har börjat skörda potatis från min egen odling. Hittills har det bara varit av den tidiga sorten Rocket. Men idag var det dags att pilla fram några knölar av en sort som jag tidigare inte oldlat – Blue Belle. Egentligen är det en sen sort... men det kunde inte hjälpas... nyfikenheten lyfte på ett stånd. Och se, där fanns några knölar! På de blekagula skalen fanns vackert blålila fläckar. Som små glada munnar eller ögon såg de ut. Alltså... potatisarna log emot mig och blinkade med sina ögon. Smiley-potäter, tänker jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar