onsdag 20 maj 2015

Goda utsikter


På förmiddagen när jag står på farstutrappan med min kaffekopp bryter solen igenom molntäcket. Långa skuggor sveper över ängsbackarna. Från min utsiktspunkt hör jag årets första trädgårdssångare. Den sitter i lunden nere i Moahûla. Där låter den sina toner rinna fram. Som en ändlös improvisation på ett porlande tema.
Senare under dagen travar jag de sista vedträna i min vedhög. När allt är klart klättrar jag upp på toppen av högen. Därifrån får jag en helt ny och annorlunda vy över stugan och landskapet.
Det har kommit en del regn idag. Och en rejäl hagelskur mitt på dagen. Efter varje skur har solen tittat fram och skänkt glans åt allt det fuktiga. Allt känns så friskt och fräscht. Krispigt. Hela naturen ligger på lur. Vissa träd avvaktar. Men knopparna har öppnat sig. Oxelns blomklasar kommer att slå ut om ett par dagar. Rönnen likaså. Och lagom till mors dag finns doftande liljekonvaljer färdiga att plockas. Idel goda utsikter...

Länk till inlägg om trädgårdssångaren 22 maj 2013:
http://sunebroman.blogspot.se/2013/05/pa-glant-mot-glantan.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar