tisdag 23 december 2014

Hemmagjort


I början av december fällde jag ett par vackra björkar här utanför. Stammen och de grövsta grenarna är på väg att bli värmande ved för kyliga dagar. Av riset band jag en önskekrans. Jag blandade granris, björkris och enris till den stora krans som jag många gånger tänkt jag borde gjort.
Vid samma tillfälle som jag plockade riset till kransen kunde jag också dela med mig till min granne Kjell-Åke. Han hade för många år sedan lärt att binda kvastar av björkris. När jag fällde mina björkar väckte jag hans skaparlust. Och resultatet lät inte vänta på sig. Gåvan som jag fick pryder nu kvastens givna plats. I det lilla hörnet vid trappstenen. Ett tidstypisk hantverk från en svunnen tid. Bunden av den blonda björkens mörka hår. Precis så här såg det ut vid varenda farstukvist för hundra år sen. Björkriskvasten stod på vakt. Och höll rent framför dörren. På den tiden köptes inget som gick att göra själv... då feck dä duga mä hemmagjort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar