lördag 4 oktober 2014

På kanelen

Idag har det varit en fixardag med variation. Jag har ställt in de sista trädgårdsmöblerna. Klippt ner pelargonerna och ställt dem på vinterhyllan i källaren. Tagit upp de sista potatisarna och lagt in dem i matkällaren. Det var inte värst många kvar i jorden. Kanske blev det totalt tio kilo inkluderat de som jag reserverade till nästa års utsäde. Trots att det inte var mer än en dryg timmes jobb så blev det ändå rätt svettigt. Skönt väder och fysisk aktivitet pressade fram en del pärlor i pannan.
På morgonen innan jag drog igång mitt potatisprojekt läste jag lokaltidningen. På sidan 24 under under vinjetten ”konsument” fanns en Testfakta-artikel. Där hade åtta spadar fått bekänna färg. Det handlade om bäst i test och mest prisvärd. Bra kanske med en sådan test? Dock blev jag något fundersam över rubriken: Rätt spade kan spara mycket svett. Således. I testet har man använt en kraftgivare under foten som givit utslag på hur mycket kraft som gått åt för att gräva med respektive spade. Det jag nu funderar på är hur mycket svett det går att spara. För det framgår inte i någon tabell. Inget specifikt värde på sparad svett. Jag funderar också på vad man skall ha den sparade svetten till? Kan det vara så att den skall vara kvar till motionspasset som är inbokat efter grävningen? Kanske det vid detta tillfälle kommer att spenderas svett vida överstigande det budgeterade? I så fall kan det ju vara bra att ha lite på sparkontot.
Eftersom det idag är både den internationella vodkadagen och samtidigt kanelbullens dag har jag passat på att fira lite. Värmde en trio kanelbullar i micron. Och tömde en flaska vodka. Ja, jag tömde den inte i mig själv. Utan i en rymlig burk där också de djupfrysta slånbären, som jag plockade på Öland förliden helg, fick plats. Om åtta till tio veckor kan jag hälla upp och provsmaka ”Slånbärslikör årgång 2014”.
Åter då till de sparade dropparna svett. Visst har vi hört talas om tåbira och stövelkonjak. De båda essenserna är ju koncentrat ur svett som på sätt och vis sparats. I sura strumpor och i stövelskaft. Kanske sparad svett från grävning med snålsvettdrivande spade kan användas i något sammanhang. Likör kanske?
Det finns massor av temadagar under året. Förledet i kanelbulle, alltså kanel, hör på visst sätt ihop med vodkan. Uttrycket bli på kanelen lär härröra från den tid då brännvin kryddades med kanel. Det inträffade då allt som oftast att vissa drack allt för mycket av den kryddade drycken... de sades då bli på kanelen...

– – – – –
Nog om vodka och kanel. Till dig som är intresserad av göra slånbärslikör kan jag dela med mig av det recept som jag använder. Jag fick det av en vän förra året och det är ett inlägg från 29 november som beskriver hur det går till.

Här är länken dit:
http://sunebroman.blogspot.se/2013/11/slan-i-glaset.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar