onsdag 22 oktober 2014

Oönskat mångfaldsinslag



Under hela september och hittills i oktober har jag besvärats av förkylningsliknande symtom. Jag blir trött och anfådd. Småsnorig. Har kliande hals och klåda i ögonen. Ibland har ögonen runnit och blivit rödkantade. Jag tänkte att jag kanske har en vilande förkylning i kroppen. Och att jag fått en lättare ögoninflammation. Så för några veckor sedan gick jag till apoteket för att skaffa något lindrande preparat. När apotekaren såg mina röda ögon tyckte hon att det såg ut som om jag hade en allergireaktion. Pollenallergi föreslog hon. Jag påstod bestämt att någon allergi det har jag aldrig haft. Och betackade mig för att nu plötsligt bli påprackad något som jag inte ville ha. Ja, jag tänkte att om jag förnekar att jag är allergisk så slipper jag att vara det. Dessutom drog jag till med ett något svagt underbyggt påstående om att det inte längre fanns några vilda växter som kunde sprida pollen vid denna årstid.
– Jo, sa apotekaren, gråbo kan fortfarande blomma. Och det behöver inte vara här, underströk hon. Pollen från gråbo kan flyga i luften flera mil.
Jag kunde inte leverera något motargument men jag tvivlade. Blommande gråbo i september? Nja...
Det blev till slut så att jag misstroget lämnade tankarna på att köpa Noviform för att bota ögoninflammation. Jag tog istället det som apotekaren föreslog. Lecrolyn för behandling av ögonbesvär vid pollenallergi. När det kliat som värst har jag tagit en pipett och droppat i mina ögon. Kanske har det lindrat? Kanske har det inte?
Så häromdagen fann jag en mystisk växt som jag förr aldrig sett. Det växte ett tiotal på en öppen fläck som tidigare varit täckt av en enbuske. Alldeles intill där jag haft min vinterutfodring av småfåglar. Jag tog några bilder och skickade till min vän botanisten med frågan: Vad är detta?
Svaret lät inte vänta på sig. Det löd: Malörtsambrosia. Amerikansk växt som följer med fågelfrö. Kraftigt allergiframkallande för känsliga personer, så den bör du utrota om du kände av pollenallergi!
Ord och inga visor alltså.
När jag sedan gör ett internetsök för att läsa mera om växten landar jag på sajten ”naturochträdgård”. Där finns en utförlig artikel med rubriken ”Varning för malörtsambrosian!”
Jag läser vidare i ingressen: Frön från malörtsambrosia följer med de solrosfrön vi matar småfåglarna med och den sprider sig nu snabbt i Sverige. Malörtsambrosian är extremt allergiframkallande och risken finns att man utvecklar allergi bara genom att ha den vid fågelbordet nära huset där man bor. Ta på handskar och rensa bort den direkt!
I artikeln kan man vidare läsa att överallt där malörtsambrosian drar fram ger den stora problem med allergier. Den är mycket aggressiv och orsakar astma dubbelt så ofta som andra pollenväxter. Det är sannolikt att fler kommer att bli allergiska i takt med att malörtsambrosian sprider sig. Om denna oönskade växt får fäste i vår flora förlängs pollensäsongen. Förr sades att allergibesvär orsakade av pollen tog slut med sista gråboblomman. Nu förlängs den av att malörtsambrosian sprider sitt frömjöl från augusti ända till november.
Ikväll, efter mörkrets inbrott, tog jag på mig saneringsutrustning och plockade alla ambrosior jag kunde hitta. Förpassade dem till en påse som jag senare brände i min vedpanna.
Jag påstår inte att det är malörtsambrosian som gett mig min allergirreaktion. Det är svårt att bevisa. Det är ungefär som med oönskade undervattensfarkoster i Stockholms skärgård. Ingen vet om de finns. Men det märks att det är något som ger klåda. Jag är oändligt misstänksam mot det oönskade botaniska tillskott i den svenska floran som malörtsambrosian utgör. En växt som jag ända tills idag inte ens visste fanns. I förlängningen innebär denna nya kunskap med tillhörande insikt att jag aldrig mera kommer att köpa solrosfrön för att mata fåglar...

Läs själv på naturochträdgård:
http://www.naturochtradgard.se/smattogott_malortsambrosia.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar