onsdag 10 september 2014

Bad och penseltvätt


Följde ett inlägg med kommentarer på facebook idag. Det handlade om fria bad. Alltså sådana som företas i det fria. Utan föregående bastu eller dylika förvärmningar av kropp eller vatten. Det inledande inlägget gjorde vid handen att det kanske var sista simturen utomhus. Ja, tänker jag. Skall man göra långa turer är det nog snart för sent att göra det simmande. Bättre då med andra färdsätt. Men att ta ett uppfriskande dopp går att göra ända tills isen lägger sig. För mig som är på gränsen till ”badmissbrukare” är isläggningen i alla fall den yttersta gränsen. Däremot vill jag gärna ha några solstrålar som värmer skinnet både före och efter badet. Igår provade jag bad i Tolken. Det blev utan tvekan ett av topp-5 den här säsongen. Spegelblank sjö. Värmande sol. Friskt vatten. Det blev så där alldeles isande kallt. Just bara på hudnivå. Inte på djupet. Kroppen i övrigt varm och go. Idag blev det bad i Bystadsjön. Solen snålade lite med strålarna men det var ändå helt åkej. Innan veckan är slut blir det säkert ytterligare något dopp. Om inte annat avslutas den med bastu och bad i Kallbadhuset. Ett bastubad på fredagen är en bra veckoslutsmarkör. Utomhusbadsäsongen tar egentligen aldrig riktigt slut. Den byter bara skepnad.
Däremot är säsongen för målning utomhus defintivt slut. Den tog slut redan i mitten av sommaren. I alla fall för mig som målar med linoljefärg. Sedan dess ha jag låtit penslarna vila. Under den period som arbetet pågår har jag alltid penslarna stående i rå linolja. Det är ett enkelt sätt att hålla dem startklara utan att behöva tvätta efter varje målningspass. Bara att stryka ur det mesta av oljan och fortsätta måla. Nu dröjer det dock ända till juni månad nästa år innan det är läge att tänka på målning igen. Därför har penslarna fått lämna oljan och genomgått ett reningsbad med såpa och ljummet vatten. Så enkelt är det att få penslarna rena. Massera in såpa i borsten. Låta verka ett tag. Tvätta ur. Och upprepa ett par gånger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar