onsdag 20 augusti 2014

Skurdag


Det ymniga regnandet fortsätter. Sedan igår eftermiddag vid tretiden hade det kommit 35 millimeter här hos mig. I natt regnade det oavbrutet. Idag täta skurar som kommit och gått. Nu är det riktigt blött  i markerna. Var man än sätter ner fötterna klafsar det och skvätter. Den lilla bäcken, som för mindre än en månad sedan var helt uttorkad, har fått liv igen. Den uppvisar en omåttlig kraft. Brusar märkvärdigt och tenderar att helt svämma över av högmod. I morse låg stora skumbollar i kanterna. Vattnet virvlade och krumbuktade i de trängsta passagerna. Mellan skurarna har kusin Sören och jag gjort färdigt elstaketet. Och i morgon kommer kossorna.
Bland de saker som förärades mig på min födelsedag härförleden fanns en flaska linoljesåpa från Gysinge Byggnadsvård. Efter att ha läst igenom den medföljande skriften om såpans användningsområden och förträfflighet kunde jag inte motstå att testa dess kraft. Denna onsdag blev på detta sätt en alldeles enastående och likaledes fulländad skurdag... med skurar ute och skurar inne...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar