torsdag 21 augusti 2014

Kajsa och Silva gör entré



Just när solskenet var som finast i dag på förmiddagen gjorde idisslarna, Kajsa och Silva, entré i stora ängen. De är båda så kallade sin-kor. Dräktiga och tagna ur mjölkproduktion fram till kalvningen i månadskiftet oktober–november. Man kan säga att de är ”gravlediga” och på ”husmorssemester” här i Skog. Silva (som förresten betyder just skog) var här också förra sommaren. Idag när hon klev ur transportvagnen och mötte sin nya frihet log hon igenkännade emot mig. Och kom genast fram och nosade. Vi känner varandra sedan tidigare, så att säga. Minst en och en halv månad skall kossorna vara här. Allt beror på återväxten. Blir den bra stannar de tiden ut. Det är fantastiskt roliga att kunna släppa kossor här mitt i byn. Djuren blir en prydnad. Ängen blir som en scen med ett spel att skåda. Ett skådespel. Och jag vet att flera boende här uppskattar det brokiga och fängslande inslaget i landskapsbilden. Det gillar jag!

– – – – –

I den nedersta bilden av de tre har jag gjort några små ingrepp. Den är retuscherad och vissa saker har plockats bort. Kan du märka vad?

– – – – –

PS. Silva är den av kossorna som har horn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar