onsdag 27 augusti 2014

Sent i augusti



Senare delen av augusti har inte bjudit på sig som varande en sommarmånad. Mera har den upplevts som sen september. Eller stundtals till och med november. Men idag kom sol och värme tillbaka. Dock troligen endast för en kort sejour.
Några dagar nu har jag försökt att vara aktiv och göra nyttiga saker men kroppen vill inte vara med. Besöket hos naprapaten för ett par veckor sedan blev en kort vila från besvären. Nu svarar ryggen med ett rejält skott mitt i krysset. Ischiasnerven är troligen i kläm för benen lyder inte när jag ger kommando om framåt marsch. På grund av detta går jag nu omkring som en gammal 60-årig gubbe. Böjd och livsled.
För att lindra smärtan något tog jag mig ner till Kaptensviken för ett eftermiddagsdopp. Att kyla ner och värma upp några gånger gör att den värsta smärtan ger vika. Åtminstone för en stund. Framåt kvällen, medan solen fortfarande värmde, hämtade jag en liggfåtölj, modell Baden-Baden, och parkerade mig borta vid ladugårdsgaveln mot väster. Där växer ett magnifikt bestånd av blommande ängsvädd. 1) se nedan. I en timma låg jag där helt stillsamt. Bara för att följa händelserna i denna avgränsade del av världen. Blomflugor, bin, humlor, flyn och fjärilar i mängder. Väckta ur sina gömslen. Just idag blev det så varmt och soligt att sommarens nykläckta nässelfjärilar kunde fylla på med energi. Från blomma till blomma så länge solen värmde. Den energin kan säkert göra gott. De skall, när höst och kyla kommer på riktigt, uppsöka ett skyddat ställe för att övervintra. När vårsolen sedan sänder sina första strålar uppväcks de till nytt liv. Kanske vi ses då igen... fjärilarna och jag...


1)  Jag har berättat om ängsvädden tidigare: http://sunebroman.blogspot.se/2014/07/humlorna-jublar.html


1 kommentar: