söndag 10 augusti 2014

Lindmystik


Igår skrev jag under rubriken ”Hasselmystik” om hur avklippta hasselnötsrosetter låg på marken under buskarna. Idag på morgonen närmade jag mig lösningen på mysteriet. En nötkråka, ivrigt skränande, dolde sig i en av de plundrade buskarna. Jag såg henne inte. Men jag hörde. Därmed inte sagt att jag knäckt nöten. Det kan naturligtvis vara någon annan som slarvat i hantverket men så här långt får nötkråka vara svaret på gåtan.
Just som utredningen kring hasselmystiken fått detta genombrott dök ett nytt mysterium upp. Detta torde dock vara mera svårlöst. I alla fall i min värld är det så.
Kring alla de nyhamlade lindarna skjuter upp nya skott. Det finns en enorm växtkraft därnere i underjorden. Pådrivet av en varm och gynnsam sommar har dessa skott formligen exploderat. Idag upptäckte en av mina vänner något som jag aldrig någonsin sett. En del av de späda bladen på en av unga lindarnas rotskott hade vuxit ut som strutar. Synnerligen besynnerligt. Naturligtvis finns förklaringen men jag har den inte... har du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar