söndag 31 augusti 2014

Hattparad






Det har knappast undgått någon som varit i skogen de senaste veckorna att det formligen dräller av svamp. Värsta hattparaden. Måste vara en svampkännares dröm att gå och botanisera bland den enorma artrikedom som poppat upp överallt i markerna. Jag har varit ute på ett par promenader idag. En längre förmiddagsrunda och en kort kvällsdito. Jag var inte alls ute för att leta svamp. Det var mera så att jag formligen snubblade över några fina exemplar. Svåra att motstå. Det blev ingen jätteskörd. Tre liter rensad karljohan som nu ligger på tork. Lagom till ett par omgångar karljohansvampsoppa. Kantareller blev väl en dryg liter. Fryser ett litet paket och blandar resten i min pyttipanna till lunch i morron.
Förutom de svampar som följde med hem träffade jag på en grupp med vackert röda flugsvampar, några (som jag tror) giftkremlor och en litet gäng med vit flugsvamp. Den vita flugsvampen är inte att leka med. Giftig som fan, rent ut sagt.  Det står i wikipedia att den anses förrädisk eftersom den till utseendet liknar populära matsvampar. Jag har svårt att komma på vilken populär matsvamp som är lik vit flugsvamp? Skulle vara någon röksvamp då kanske? Hursomhelst. Jag plockar aldrig vita svampar överhuvudtaget förutom någon skumsvamp för att variera smågodiset. För övrigt aldrig vita svampar. Det finns ju gula och bruna och det räcker långt... Jo, förresten... ängschampinjoner har jag plockat härutanför i ängen... men de har ju rosa lameller och luktar champinjon...


Bild 1) Giftkremla (tror jag – inte säker).
Bild 2) Kantarell
Bild 3) Röd flugsvamp
Bild 4) Vit flugsvamp
Bild 5) Karljohansvamp i torkollorna
Bild 6) Kantareller i stekpannan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar