söndag 10 augusti 2014

Godmorgon – Godnatt




Tidigt i morse startade jag min dator för att kolla väderprognosen inför kvällens eventuella fullmånepaddling. I detsamma plingade det i mejlboxen. Ett meddelande från en trogen bloggläsare landade överst på listan. Det var avsänt sent kvällen innan. En vacker bild med en soft soluppgång och ett par sommarbruna ben. Bilden andades ro och friskhet. Med ens byttes min morgonseghet mot en obändig lust att morronbada. Nere vid Haganäs låg vattnet som en spegel (en av denna sommarens karakteristikum). En häger längst ute på bryggan lyfte med ett hest skrik. Några svalor jagade över vassen. En ensam sädesärla trippade fram och tillbaka. Hon plockade insekter som satt sig i en bedräglig säkerhet mellan bryggans brädor. Jag doppade mina fötter. Stal min bloggläsares bildidé. Tog mitt morrondopp. Och vilade sedan på bryggan. Utsträckt på mitt badlakan och med en tröja som huvudkudde. Ärlan kikade nyfiket på mig. Lite rastlöst gick den omkring. Den såg ut, precis som jag, att ha det skönt i den stilla morgonen. Den till och med hade lite svårt att komma till rätta i sin njutning. Den prövade den ena platsen efter den andra. La sig att vila. Putsade lite på sin fjäderdräkt. Fällde ett litet dun. Flyttade sig igen. La sig ner. Gnuggade magen mot bryggans bräda. Gonade sig. Flyttade sig. Och gonade sig. Så höll hon på en lång stund. Det var en god morgon både för mig och för den lilla ärlan.
Morgonens väderprognos hade visat att kvällen skulle bli helmulen. När klockan drog mot åtta var det fortfarande helt klart på himlen. Den efterlängtade fullmånepaddlingen kunde genomföras. Det blev en vända bortåt Trollö just när augustimånen hissades upp över Sjöred.
Så avslutades dagen på samma ställe som den inleddes... vid Haganäs brygga... Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar