måndag 7 juli 2014

Växelvarmt



Idag har det varit riktigt varmt och växlande väder. Vid middagstid tuffade kvicksilvert upp till över +29° Celsius. Påminde om havsluften i Mombasa! Framåt seneftermiddagen brakade åskan lös. Och regnet vräkte ner. Luften blev med ens mättad med både värme och fuktighet. Som en ångbastu. Kändes som om kropp och omgivning hade fått samma temperatur och att det osmotiska trycket gjort allt till en kropp.
Just nu mår potatisen i jorden väldigt gott. Om man lyssnar noga kan man höra hur de jublar nere i fårorna. De har fått värme och vatten i lagom doser dag efter dag. Jag har hört sägas att potatisen, den behöver bara vatten två gånger. Ena gången är när den blommar. Och den andra gången när den skall kokas. Vet inte var det kommer ifrån. Eller om det stämmer. Men just nu blommar mina potatisar. Och nu får de vatten. Så i mitt fall, och mina potatisars, så är kravet på vatten uppfyllt till hälften. Resten skall den få i grytan. Promise.
Jag har varit vid Haganäs och badat två gånger. En gång på eftermiddagen. Och en gång sent i kväll. Det är riktigt gott i vattnet. Även i detta element känns det som om kropp och omgivning nästan har samma temperatur. Njutbart. Even if it rains.
Har startat Ferguson Grålle idag. Grålle, som har en dieselmotor, är väldigt beroende av värme för att överhuvudtaget ha lust att röra på sig. Den är alltså precis lika funtad som ormar och ödlor. Den är växelvarm. Alltså beroende av att den omgivande temperaturen är den rätta för att den skall vakna till liv. Idag var Grålle ovanligt lättstartat. Det är faktiskt lite imponerande att en maskin som i år fyller 60 år och som stått i ett kallt uthus nästan ett helt år... puttrar igång direkt när jag trycker på spaken... Men, som sagt, det hänger på vädret... och värmen...

1 kommentar:

  1. Tror det mesta är beroende av värme för att starta.....;)
    Även människor. By the way: paraply i vatten; vilken toppenbild! I like...!
    /A

    SvaraRadera