lördag 26 juli 2014

Utflyktslördag




Gårdagsnatten blev en sömnlös natt. Därav den morgontidiga paddlingen som jag visade bilder ifrån igår. Sömnlösheten drev mig helt enkelt ur sängen, och så pass klar i skallen var jag, att jag kom på idén att ge mig ut på sjön. 05.06 stod klockan på när jag stötte ut kajaken från Haganäs brygga. Efter en runda kring Långegrund och Ängsö blev det ett par timmars sömn mitt på dagen. Och som avslutning ett kvällsbad vid Hofsnäs.
För att hålla tempot uppe blev det tidig morgon även idag. Från klockan 06.00 gjorde jag, tillsammans med vännerna Göran, Gunilla och Tinna, en tvåtimmars promenad ute på Åsundsholms golfbana. Vi var inviterade av Göran till denna tidiga morronrunda. Han arbetar till vardags med skötseln av banan och är van att vara uppe tidigt för att trimma fairway och greener innan spelet sätter igång. Nu ville han dela med sig av sina upplevelser. Och låta oss se hur vackert landskapet kring golfbanan är i soluppgången. Det blev en riktigt fin och naturnära upplevelse. Klar himmel. Rikligt med gnistrande dagg. Svalt och skönt. Och faktiskt även en del birdies... storlom, korsnäbb, trädpiplärka, gärdsmyg... men inga eagles eller albatrosser... inte idag...
Efter den morgontidiga golfrundan drabbades jag hårt av mitt temporärt erhållna handicap. Tröttheten slog till tungt och bestämt. Det susade i bollen. Jag blev helt enkelt klubbad. Men efter ett par timmars förmiddagssömn, lite slummer och några stora muggar starkt kaffe kändes tillståndet hanterbart igen.
Under eftermiddagen gjorde jag ett besök i Avelsås Naturhem i Grovare. Ett antal gårdsbutiker i Grovare, Varnum och Härna har ”sommarhelg” lördag–söndag och i växthuset på Avelsås visar Marina Bengtsson ett urval av sina keramikalster. Hennes figurer är fängslande och suggestiva. Med raku-tekniken lyfter hon fram och förstärker mönster i ytor som saknar, eller har krackelerad glasyr...

LÄNK: http://www.avelsasnaturhem.se/sommarhelg/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar