lördag 5 juli 2014

Mera måleri



Varje gång som jag suttit i mina utemöbler i vår och hittills i sommar  har jag tänkt att, nu är det dags att underhålla fönsterbågarna. Tror till och med att jag tänkte samma sak redan förra sommaren. Men då nöjde jag mig med att måla källarfönstren. Fasaden och alla fönster fick en helrenovering 2006. Sedan dess har jag oljat fönsterbågarna ett par gånger med rå linolja. Det är en enkel och metod för att slippa skador på färg och kitt. Och, vid varje oljning, skjuta upp målningen ett par år. Men här i södersidan är påfrestningarna väldigt hårda. Offerskiktet blir med tiden slitet. Grundfärgen började lysa igenom. Idag gjorde jag slag i saken. Varför sitta här och glo och fundera på när jobbet ska göras? Gör det nu, och tänk på nå't annat nästa gång du sitter ute!
Sagt och gjort. Hämta stegar. Leta fram färgburken. Rör upp färgen. Slipa lätt med sandpapper. Borsta av. Måla. Klart. Tänk vad enkelt det är när man går från tanke till handling. Och nu kan jag istället njuta av att se på mina nymålade fönster...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar