torsdag 10 juli 2014

Förslåtter och nya upptäckter




Idag har vi tjuvstartat med slåttern här i Skog. Ingvar har kört slåtterbalk och trots min onda rygg har jag försökt sköta efterputsen med lien efter bästa förmåga. Vi har kört det här konceptet några ett par år nu. Slåtterbalken får gå där den passar bra. På rena och tämligen plana ytor. När det sedan är dags för slåttergillet är det bra förberett för alla som skall räfsa. Då kan de köra igång direkt medan liarna fortsätter där slåtterbalken har slutat. Det har visat sig vara en bra metod som skapar flyt i arbetet och ger ett fint resultat.
Efter dagens arbete blev det kvällsdopp i sjön. Och ännu lite senare gick Simba och jag vår inspektionsrunda på klippta stigar genom gräshavet. Det är Simba som har initiativet. Han får ingen riktig ro förrän vi gjort kvällspromenaden. Jag går före. Han efter. Vi spanar på sånt vi ser efter vägen. Jag på mitt. Han på sitt. I kväll gjorde jag nya, fantastiska upptäckter. Förutom ytterligare ett par av den sexfläckiga bastardsvärmaren (Zygaena filipendulae) fick jag, i kväll, för första gången någonsin se ett exemplar av den smalsprötade bastardsvärmaren (Zygaena osterodensis). Extra spännande är denna observation då den smalsprötade, enligt ArtDatabanken (www.artfakta.se), är klassad som utdöd i Västra Götaland och nära hotad i övriga Sverige.

1 kommentar:

  1. Trots sent cybersvar Sune så är det här riktigt tungt. Man kan lägga in fyndet med sekretess i Artportalen så det inte visas för kreti och pleti. För det vore förfärligt tycker jag om de fina ängarna blir söndertrampade av en massa artsnördar...

    SvaraRadera