måndag 28 juli 2014

Fjäriln vingad




Ibland händer det att jag drar förhastade slutsatser. Att jag förlorar den kritiska blicken. Den 8 juli skrev jag här på bloggen om en aspfjäril som hastigt dök upp och lika hastigt försvann igen. Några dagar tidigare hade en vän publicerat en bild på en aspfjäril på facebook. Den bilden var tagen på Ösel. När jag gjorde min observation ett par dagar senare var jag så programmerad av det jag sett att min självkritiska blick var grumlad. Den fjäril jag såg var stor, hade tydliga vita teckningar på vingarna och det skymtades också något blått. Slående lik en aspfjäril.
Några dagar senare berättade jag om mitt fynd för några vänner. De hade också sett stora, liknande fjärilar men i deras fall handlade det om sälgskimmerfjäril. I ett par veckor har jag vetat om att min aspfjäril kanske inte var en aspfjäril utan, mera troligt, en sälgskimmerfjäril. Men jag har väntat med att erkänna mitt misstag. Tänkte att jag kanske skulle få tillfälle att göra en ny observation av den stora mörka fjärilen med de vita vingbanden. Den 12 juli passerade en liknande fjäril på hög höjd över Skog och försvann. Idag fick jag mera tid på mig att bestämma vad jag såg. Precis enligt samma mönster som första gången dök fjärilen upp. Jag åkte på fyrhjulingen och alldeles framför mig lyfte den snabba fjärilen från grusvägen. Ilade (så som fjär-ilar gör) och satte sig några meter upp i en hamlad lind. Denna gång inom synhåll. Jo, visst... en sälgskimmerfjäril! De breda vita vingbanden och ögonteckningarna avslöjade den. Om det var en aspfjäril eller en sälgskimmerfjäril som jag såg den 8 juli kommer aldrig att bli klarlagt. Mest troligt, och så här i efterhand, är att det också var en sälgskimmerfjäril. Under tiden jag stod och väntade på att fjärilen skulle visa mera av sina vingar dök det upp flera flygare. En amiral och en vinbärsfuks stannade en stund och lapade läckande sav från en skadad ek. I den sena eftermiddagen kom en annan fjäril inseglande i mitt bohus. En hona av den silverstreckade pärlemorfjärilen. Hon flög på lätta vingar genom alla rummen... jag öppnade fönstret mot grönskan för att släppa henne fri... hon kysste min hand och steg till väders med en löftesrik hälsning från sommaren...

Bild 1) Sälgskimmerfjäril med hopfällda vingar.
Bild 2) Sälgskimmerfjäril underifrån med utfällda vingar.
Bild 3) Amiral, geting och vinbärsfuks söker sav på ek.
Bild 4) Den silverstreckade pärlemorfjärilen vid fönstret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar