måndag 14 juli 2014

Åttafaldigt



Idag har vi startat två nya etapper i slåtterarbetet. Sorgedalen och Björkebacken. Ingvar har börjat i Natura 2000-ängen. Martin och jag i Björkebacken. Efter gårdagens regn är det lätt att slå. Gräset är frodigt och sprängfyllt med saft. Lien biter bra. Och det kom ytterligare lite regn idag. Fem millimeter. Nu lovar väderprognoserna mera sol och värme. Ända fram till söndag verkar det. I morgon blir det lieslåtter så länge kroppen orkar. Få se hur långt det räcker. Ju mer som blir klart i morgon, desto bättre chans att få gräset torrt och fröet moget.
För två månader sedan, den 19 maj, satte vi potatis. Ebba, Lisa, Martin och jag. Det var ganska sent men våren tog det lugnt och jorden blev inte varm förrän då. Om vi satt tidigare hade det kanske inte gjort stor skillnad.
Idag var det dags för skörd på riktigt. Och det var ett överraskande bra resultat. När Ebba lyfte på plantan hängde det en hel klase nypotatis under. En sättpotatis gav åtta tillbaka. Åttafaldigt! Nu kan det bli potatis för hela slanten, morron, middag och kväll under resten av sommaren och en bit in på hösten.
Efter kvällsdoppet i Haganäs var jag i Skog och pysslade lite. Det är ganska mycket att både plocka fram och plocka undan när trettio personer skall komma på slåtter. Trädgårdsmöbler, räfsor, liar och allt som hör till köket. Men det är alltid ett väldigt skönt pysslande. När hela arrangemanget är i hamn är det en go känsla att låta dröja kvar.
Sist i kväll tänkte jag plocka in den sista kakelugnsveden som legat på tork under en plåt. Men det fick jag stillsamt ge upp. När jag plockat lite från stapeln fann jag skogsödla som lagt sig till kvällsvila mellan ett par vedträn. Lite häpet stirrade den på mig, och liksom frågade... Va sysslar du mä... går det inte an att få sova i lugn och ro?
– Jodå, förlåt. Klart att du skall få vara i fred, tänker jag. Det gör mig glad att jag kunnat bereda dig en plats som du gillar...

Bild 1) Ebba skördar 8-faldigt!
Bild 2) Ebba sätter potatis 19 maj.
Bild 3) Skogsödlan i vedtraven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar