måndag 16 juni 2014

Rosornas tid




Det går nästan inte en dag nu utan att målarpenseln är framme. Idag har jag målat fönsterinfattningar. Under tiden som jag höll på med det hörde jag ett herrans liv hos familjen björktrast. De har bott högt, högt i en av de stora almarna. Idag har boet slutligen blivt för trångt och ungarna har hoppat ut. Som jättestora trasiga löv har de singlat ner mot marken på den allra första flygturen. Ja, det blev nog mera som ett fallskärmshopp. Plötsligt har alla syskonen hamnat långt ifrån varandra. Från trängseln i boet till ensamhet utspridda. När jag kommer nära sitter de blick stilla. Det är bara blinkhinnan som snabbt åker upp och ner över ögat. Annars inte en min. Så skyddslösa de är. Lite senare på dagen hittar jag en av ungarna i hjälhackad. Troligen de hungriga skatorna som varit framme och reducerat syskonskaran. Det var väl meningen att det skulle bli ett rejält mål mat men något hade stört förövarna och bytet låg kvar med sitt sönderhackade huvud. Jag har många gånger sett hur skatorna försökt komma åt björktrastungarna redan när de låg i boet. Men där har föräldrarna kunnat freda hela kullen. Nu blev det plötsligt mycket värre.
Det är rosornas tid nu. På morgonen spricker knopparna ut. Och bara en dag eller högst två blommar de. Sedan faller kronorna till marken. Det går extra snabbt över nu när det är soliga och varma dagar. Nära huset har jag den odlade och doftande rosen ”rosa mundi”. Den kan vara tvåfärgad och kallas då för ”polkagrisros”. Just den där rosa-vita varianten har försvunnit mer och mer och det är sällan som jag får se den blomma här. Ute i ängarna blommar nyponros och stenros. Nyponrosen doftar likt rosa mundi. Men den vita stenrosen saknar doft.
När dagen lider mot sitt slut tar jag en tur ner till Haganäs för att kvällsbada. Där träffar jag en man från Bremen. Han har parkerat sin cykel vid badhytten och rullat ut sitt liggunderlag och sin sovsäck och tänker sova under bar himmel i natt. Han har cyklat från Varberg idag – 120 kilometer. I morgon bär det av mot Skaraborg. Falköping och Mariestad. Hans mål är att cykla till Nordkap tur och retur. En sträcka på 6000 kilometer. Nu följer jag hans blogg...

– – – – –

Här är en länk till ett inlägg från den 7 juli 2011 där du kan se hur polkagrisrosen ser ut:
http://sunebroman.blogspot.se/2011/07/en-kvall-med-duggregn.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar