torsdag 26 juni 2014

Målar-T och skogste



Den extrema tröttheten består. Trots att jag sovit tre timmar i eftermiddag är jag helt spyfärdig och det susar i skallen. Har, detta till trots, med järnviljan lyckats måla klart vindskivorna i dag och, med grannen Rolands hjälp, tagit ner den stora 12-metersstegen. Nu är denna sommarens stora målningsprojekt i stort sett klart. Sista momentet är att sätta i fönstren.
Under projektets gång har jag använt en och samma t-shirt. Den har blivit min mantel och mitt profilplagg. Och jag har inte tvättat den en enda gång. Oftast har det räckt att ta på målar-tshirten och målarbyxorna för att komma igång med arbete. Om jag någon dag startat med andra kläder har det inte varit lika lätt att gå till ”jobbet”.
Idag när jag gjort det sista penseldraget drog jag ner till Haganäs för att friska upp mig med ett bad. Efter detta åker nu t-shirten i tvättmaskinen för att även den skall få sin behövliga uppfräschning. Jag tänker att jag kanske kan använda den i något annat sammanhang framöver. Den har ju ett unikt tryck. Ett mönster som ingen annan kan ståta med. Det har krävts några veckors omsorgsfullt och kreativt arbete att formge det.
Senare under dagen, eller snarare kvällen, infuserade jag ett par stora muggar av mitt eget skogste. Det är en blandning torkade blad av björk, blåbär, hallon och svarta vinbär. Ett liten näve i en halv liter kokande vatten och en sked honung ger ett te som slår det mesta som kan köpas för pengar. Salut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar