fredag 27 juni 2014

Klockor och klängen






Äntligen en dag med regnväder. Tio millimeter har det kommit. Potatisen till fromma. För min del är det tredje dagen på raken då jag upplever mig som knockad. Det känns som om det är dags för sekonden att kasta in handduken. Men så fort jag lägger mig ner för att vila pinglar den lilla vakenhetsklockan igen. Jag får ingen ro. Rastlösheten driver mig upp. Vacklande reser jag mig från ringhörnan för att försöka gå ytterligare en rond. Likt ärtbuskens med sina klängen håller jag mig uppe. Försöker göra något nyttigt. Försöker hålla mig kvar. Men kraften räcker inte till. Blir hängande mot ringens rep. Motståndaren är alltför svår och jag landar åter på soffan. Slumrande.
Dock, min vana trogen, måste jag ut på en kvällsrunda. Som en markör. En avslutning på dagen.
I det regnvåta landskapet hukar blommor och gräs under tyngden av vatten. Det våta förstärker alla färger. Ger glans åt gräset. Ger växterna friskhet och liv. Tre arter av klockor blommar nu. Den stora blåklockan (Campanula persicifolia) har just spräckt sina första knoppar. Den är sällsynt här och blommar inte varje år. Liten blåklocka (Campanula rotundifolia) har blommat några veckor och verkar vara på topp. Den började blomma ovanligt tidigt och i år är det mer blåklockor än vanligt. På långt håll lyser vackert blå fläckar av den rikliga blomningen. Hässleklockan (Campanula latifolia) har också kommit i blom. Det finns ett stort bestånd av hässleklockor i skuggan under de jättelika almarna i källarbacken. Hundratals stänglar. Det är dock sällan som blommorna hinner slå ut. Rådjuren har smak för hässleklockornas blomställningar och i detsamma som knopparna växer till försvinner de. Kvar blir en avklippt stängel. Varje år samma visa.
Vingvialen (Lathyrus heterophyllus) blommar nu som finast. Med sina klängen försöker den trevande komma högre upp för att ge sina blommor fina positioner. För att lyfta deras huvuden upp i ljuset. För att ge hela växten kraft. I brist på annat stöd klättrar den på sig själv...

Bild 1) Stor blåklocka
Bild 2) Liten blåklocka
Bild 3) Hässleklocka
Bild 4–6) Vingvial

2 kommentarer: