fredag 2 maj 2014

Skördetid


Inspirerad av bland annat skogsskafferiet.se, har jag skördat lite färska blad att användas till te. Mest som experiment. Ett test på om jag gillar det, helt enkelt. Tidigare i veckan har jag jag plockat björk- och hallonblad. I kväll gjorde jag en lite runda uppåt skogen och rafsade åt mig några liter blåbärs- och svartavinbärsblad.
Nu ligger allt på tork.
Svart vinbär är ju inte så vanligt att hitta i naturen. Men här hos mig växer ett par förvildade buskar uppe i skogsbrynet. Troligtvis är det fåglar som har planterat dem.
Bladen från svart vinbärsbuske ger fin smak åt örtte. Och enligt ”skogsskafferiet” ger svartavinbärsblad blandade med björkblad ett mycket gott sällskapste. Kanhända går det lika bra att avnjuta det i ensamhet också. Blir till att testa både och.
Blåbärsbladen skall plockas under blomningstiden. Alltså nu. Te på blåbärsblad anses motverka diarré och magbesvär. Kan ju dyka upp nåt sånt besvär... vem vet.
Hallonens blad ger ett gott sällskapste, Hallonbladste är även beprövat för att påskynda och lindra förlossningar... känns inte som om det skulle blir efterfrågat den närmaste tiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar