lördag 17 maj 2014

Partner i jordbruket



Äntligen blev det lite fräs på trädgårdsarbetet. Mycket tack vare att en nära vän beredvilligt ställde sin Partner till förfogande...
Det är kanske lite sent att sätta potatis nu. Men å andra sidan – bättre sent än aldrig, tänker jag. Det kan ju visa sig vara en lyckoträff. Vem vet innan loppet är kört. Det har ju inte varit någon direkt värme den senaste tiden. Och i jorden än sämre. Idag har jag jordbearbetat totalt cirka 60 kvadradmeter. En del av den ytan är vikt för rödbeta, kålrot och morötter. Och dessa har jag sått idag.
Potatislandet har jag berett med jordfräsen, krattat bort de värsta torvorna och plockat lite sten. Jag var också iväg en sväng och lyckades få tag på ett par påsar med sättpotatis. Det sista som gick. Det blev inte att välja sort. Det var att ta det som fanns. Timo och Marine. Två för mig helt okända knölar. Skall bli spännande. Förutom dessa två nyförvärv har jag ytterligare två sorter som jag fått av min farbror Sven-Åke. Cherie och Amandine.
Planerar också att sätta en rad bondbönor, en rad med märgärtor och en med sockerärtor.
Dagen till ära körde jag med min souvenir-T-shirt från Landsort. Tyckte att typografin på den matchade dagens sysslor. Att fixa ett LAND och att välja SORT...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar