måndag 12 maj 2014

Nytt på västfronten




Det har hänt stora saker här på västfronten*) idag. Pusselbitarna börjar falla på plats, den ena efter den andra. Jag har färdigmålat mina fönster. Tredje strykningen. Känns onekligen både stort och märkvärdigt. Det har tagit väldigt lång tid att nå denna status. Du som följer bloggen vet.
En annan stor händelse idag är att stararna börjat mata sina nykläckta ungar. Det har också fört det goda med sig att de utövar fullständig acceptans vad beträffar min närvaro i närheten av holken. Tack vare det har jag kunna trava all veden som legat kapad och kluven strax intill. Under de timmar som jag staplat ved har jag haft god koll på stararnas matleveranser. Det är ganska mycket smått som de kommer hem med. Inga stora feta maskar ännu. Det är bebismat till att börja med. Flugor, harkrankar, flyn och mindre larver.
Alltså, läget nu: Fönstren är färdigmålade, stararna har blivit föräldrar och veden är staplad.
Men den allra största händelsen idag har dock varit uppenbarelsen av den massiva insatsstyrka som mullrande rullat genom byn. Vinterns krig mot snö och ishalka är definitivt över. Den frihetsbevarande plutonen sopar upp resterna av det som blivit kvar på slagfältet efter vinterns bataljer...
UEAB:s**) gubbar var tidiga här hos oss i år... och nu när fred och frihet stundar hörs hyllningar och jubel från folket... SALUT!
Och om inte detta är tecken nog på att det nu begynner en ny årstid... kan jag också berätta att svalorna flyger in och ut i ladan och kvittrar sitt lov till sommaren...


*) Västfronten = Den västra delen av kommunen.
**) UEAB = Ulricehamns Energi AB. Det är de som sköter gator och vägar i kommunens samhällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar