måndag 7 april 2014

Tröst och mening

Det här inlägget är det femhundrade här på bloggen sedan den 1 januari 2013. Varje dag sedan den 1 janauari med minst ett inlägg varje dag. Och minst en bild varje dag. Ofta två eller fler. Drygt 1000 bilder. Kanske fler. Kanske 2000. Jag har fotograferat varje dag. Minst en exponering.
När jag startade bloggen var det mest som ett experiment. För att testa hur det funkade. Och för att visa lite bilder. Som en dagbok.
Efter den 1 januari 2013, då jag blev arbetslös, har bloggen mera fungerat som uppmuntran. Som läkedom. Som stöd. Som ett sätt att visa att jag fortfarande finns. Att jag upplever saker. Att jag har känslor. Att jag har behov av uppmärksamhet. Att jag tillåter mig att ta plats. Att jag försöker fokusera på det jag tycker är väsentligt.
I avsaknad av dagliga kontakter och bollplank berättar jag istället om delar av livet här på bloggen. Bloggen har blivit som en tröstare. Som en nalle. Som en kompensation för förlorad kontakt med en vardag fylld av gemensamma mål. Och för det mesta har det funkat precis så. Bloggen har blivit som en ventil att pysa ut överskott av uttrycksbehov. Ett sätt att betrakta situationen. En spegel. Ett utrymme för reflektion. Ett sätt att göra avtryck i tiden. Ett sätt att kunna se tillbaka. Vad har hänt under denna tid? Vad hände förra året vid samma tid? Tack vare att jag bloggat varje dag finns det svaret. Jag kan gå till vilken dag jag vill inom de närmaste femhundra. Vid flera tillfällen har det också varit så att jag hittat på en aktivitet för att ha något att blogga om. Sagt ja till något som skulle kunna skapa variation till bloggen eller bara roligt att fotografera. Bloggen har samtidigt alltså blivit min uppdragsgivare! När jag kikar tillbaka är det roande och tillfredsställande att se att jag fyllt så många av mina dagar med innehåll. Att jag skapat ett liv som jag faktiskt är stolt över... och att jag samtidigt och efterhand givit mig själv den tröst, uppmuntran och beröm som jag känner att jag är värd och behöver.

Till dig som under tiden gett feedback på mina inlägg, tankar och bilder säger jag: 
– OÄNDLIGT TACK FÖR UPPMUNTRAN!

Summering:
En enkel blogg är icke att förakta... den skänker tröst och föder mening...

9 kommentarer:

  1. Det har blivit en betydelsefull rutin för mig att följa din blogg.

    SvaraRadera
  2. Säger som Lennart. Allra trevligast är de små inläggen om din vardag runt hembygden. Behagligt lagom på alla sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra Tony! Tack! Du är en av mina trogna followers...
      Keep watching!

      Radera
  3. Dina inlägg ger värme och stillhet! Både ord och bild ger en känsla av värme och lugn:) Tack!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Emelie(?)... för den fina kommentaren...
      Den sätter jag in min minnesbok!

      Radera
  4. Tack för din fina kännedom av hem byggden har vi som har kommit utifrån fått veta mycket om Tvärred.
    Jag läser varje dag ditt Blogg! Det skulle fattas något om man inte hinner med det någon dag! Tack Sune

    SvaraRadera
  5. Tycker att ditt "reportage" från Kenya var intressant också, bra att du åkte...
    D

    SvaraRadera
  6. Jag är så glad att få dela mitt fantastiska vittnesbörd. Mitt liv förändrades totalt inom 48 timmar. Jag ser mig själv i spegeln och ler. För första gången på evigheter har jag förtroende för mig själv och mina förmågor. Jag har min man tillbaka i mitt liv med hjälp av Dr Sunny. Han bad om ursäkt 48 timmar efter att besvärjelsen gjordes. Han sa att han insåg att han aldrig riktigt ville göra slut. han kunde inte hantera det känslomässiga bagage jag bar på hela tiden. Han sa att han trodde att han hade en negativ inverkan på mitt liv och att det skulle vara bäst att lämna. Han sa att det är svårt att jag fortsätter att prata om det förflutna. Vi förlät båda varandra. Jag fick höra att det var månader. Jag är ett levande bevis på vad Dr Sunny kan göra. Tack så mycket Dr. Sunny  för det underbara du har gjort i mitt förhållande. Jag är så glad nu. Med din hjälp kunde vi båda se och tala sanning till varandra. Jag är mycket glad att kontakta dig och initiera för att få det hela att hända. Alla som har problem med relationen kan kontakta Dr Sunny via e-post: drsunnydsolution1@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp: +2348082943805

    SvaraRadera