tisdag 1 april 2014

Tidig fagning och kajakpremiär






Våren är tidig. Tranorna har kommit. Sädesärlor har kommit. De brukar inte dyka upp förrän den 4 april. Datumflyttare som de är. Stararna sjunger för full hals och inventerar holkarna i grannskapet. Det dröjer inte mer än någon dag nu, förrän man ser dem med stora tussar av fjolårsgräs till bobygget. Koltrastar har sjungit sedan i början av mars. Det mesta är ovanligt. Morkullan har flugit sedan mitten av månaden. Allt är tidigt. Även så mina sysslor i ängarna. Nära hälften av arealen är renräfsad på löv. Om vädret håller i sig lär det inte ta mer än fyra–fem dagar till innan fagningen är klar. Om det går i den här takten är det rekordtidigt. Men det är egentligen ingen brådska. Det är kallt på nätterna och fuktigt i marken. Och även om solen skiner och det känns varmt i solväggen så är lövet dåligt torrt. När jag bränner mina högar blir det mycket rök. Rök som lägger sig som Lützen-dimma över byn. Jag hoppas återigen att mina grannar har överseende med mitt tilltag. Igår hade jag hjälp av Ebba, Lisa och Martin. En skön eftermiddag i ängsbackarna här i Skog. Idag har jag gått lite på halvfart men ända fört arbetet framåt en smula. Och så har vinterdäck växlats till sommardäck.
Kajakpremiär för året blev det i söndags. Efter lunchtid låg Yttre Åsunden som en spegel. Det höga vattenståndet har gjort att små holmar och grund är översvämmande. Och det finns ingen vegetation. Därför upplevdes sjöns yta som extra vidlyftig – typ XXL. Bländade av solen plöjde vi var sitt spår i vattenspegeln ner mot Hofsnäs. De krusningar som syntes på ytan var vi själva upphov till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar