onsdag 23 april 2014

Natur- och kulturdag i Skog



För åttonde året i rad har jag haft besök av en högstadieklass från Ätradalsskolan i Timmele. Eleverna har genom åren hjälpt till att sköta Natura 2000-ängen här i Skog. Tillsammans fagar (röjer/städar) vi ängen och eldar löv och nedfallna grenar så det står härliga till. I utbyte mot arbetsinsatsen bjuder jag på bussresan. Jag berättar om ängens betydelse förr och nu och om ängens naturvärden och den biologiska mångfalden. Under dagen lever vi ett fritt liv. Umgås. Arbetar. Grillar. Fikar.
Tillfälle ges också att vandra runt på gården. Jag berättar dess historia och om levnadsbetingelser på en liten gård i Västergötland vid förra sekelskiftet. Vi kikar på landskapet, husen och gamla redskap. Vi hinner också med att lära lite om olika trädslag och prata om vad de använts till.
Den här dagen har årligen varit en av de absoluta höjdpunkterna i mitt liv som ”ängsskötare”. Det är vitaliserande och roligt att arbeta tillsammans med ungdomarna. Det är en förmån. Att jag genom mitt arbete med ängarna här i Skog dessutom kan visa upp något som bidrar till kunskap och intresse för naturen är detsamma som stor bonus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar