onsdag 16 april 2014

Förverkligade idéer


Jag hade en chef en gång i tiden som använde ett uttryck som jag på nåt sätt tycker passar in i ett, för mig, aktuellt sammanhang.
Så här sa hon: Goda idéer urartar ofta i hårt arbete. Punkt.
Det betydde naturligtvis att om det var någon, till exempel jag, som levererade en idé till något som verkade kunna växa till nåt fruktbart... så var det fritt fram att dra igång och jobba. Men man skulle främst då förstå att den levererade idén troligen inte skulle bli genomförd om inte idégivaren i fråga var beredd att offra nödig kraft och möda för att få se den fulländad. Av någon anledning hamnade jag ofta i den situationen... att jag fick höra de där orden... Goda idéer... etc.
För en tid sedan levererade jag misshag över vissa störande miljöinslag i Fhulu. Och på den nyväckta samhällsföreningens årsmöte förliden vecka var jag med och bidrog till att idéer väcktes. Utan att tänka på de där smått bevingade orden...
Ja, du förstår själv. I förrgår hade jag ett inlägg här på bloggen som visar hur Janne och jag städar i ”Porten till Hulu”. Och idag har vi monterat en liten sittgrupp som skall förgylla tillvaron för alla som behöver en stunds vila eller paus, just här i Hulu.
Jag vill inte påstå att det varken har urartat eller varit speciellt hårt. Så det där med goda idéer kan ju faktiskt ge mer än att urarta i hårt arbete. Snarare har det varit minst av allt arbetsamt... Våra hjärnor fick lite gymanstik när monteringsanvisningen skulle tolkas. Men sedan gick skruvandet lätt. Vi belönades med en trivsam fikapaus. Och vi kunde avnjuta att se ett par goda idéer förverkligade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar