torsdag 3 april 2014

Blågult för ögat



Idag har jag inte hunnit vara ute så mycket. Lite synd på en så vacker dag kan jag tänka. Solen slösar med ljus och värme. Och jag sitter inne och computerar. Skyll mig själv. Till slut tröttnade jag och stal mig en stund i det fria. Slog en lov runt huset. Och en liten runda uppåt Skog. I kanten av källarholmen blommar påskliljor och blåsippor sida vid sida. Och en liten samling vårlök. I den vanskötta rabatten framför min stuga lyser skillorna vackert blå. Helt nöjda med mitt helt avknoppade trädgårdsskötareanlag.
Samma är det i vägdiket. Där blommar hundratals av tussilago. Utan symmetri. Ingen har lagt arbete på att planera och plantera. Tussilagon besvarar ljusets strålar genom att själva stråla av sin fulla kraft. Vackert gula. Lysande. Befriande fria. Och så iögonfallande vackra och livsbejakande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar