måndag 31 mars 2014

The last from Kenya

Idag är det den 31 mars. Här på bloggen har jag visat bilder från Afrika alla dagar sedan jag kom hem från resan.
Väl hemkommen kände genast ett stort tomrum inuti mig. Det kändes som om jag lämnat något kvar där, söder om ekvatorn. Efterhand som dagarna gått och jag publicerat bilder här på bloggen har tomrumet minskat men det finns fortfarande en saknad. Jag minns från min förra resa, 2009, att det blev väldigt starka intryck. Intryck som jag bar med mig hela tiden. Dagligen kom bilder och tankar till mig. Var jag än gick och var jag än satt. Bilderna kom. Tankarna kom. Jag försökte att förstå vad jag sett och vad jag varit med om. Och längtan tillbaka sedan den gången för fem år sedan har funntis med mig. Nu har jag äntligen fått återse en del av det jag haft i minnet. Och jag har fått uppleva nya saker. Sett hur allt arbete och alla mödor kommit till nytta och glädje. Hur väl saker och ting fallit på plats. Och jag har mött nya människor. Och trots en besvärande allergiklåda har längtan tillbaka redan slagit rot i mitt inre.
Men just nu är det, trots allt, dags att tona ner bildvisnigen från Afrika. Jag gör det med ett urval bilder från Tsavo East National Park. Och jag gör det med den text som publicerades i Ulricehamns Tidning i lördags, den 29 mars. (Se nedan).






Troligen en Bateleur – Gycklarörn, ungfågel.

Blåkråka i övervintringsområdet.

Hartlaub's Bustard – Hartlaubtrapp (hane)













Här i Tsavo är elefanterna röda

Porten till Tsavo East National Park ligger bara några kilometer ifrån gästhuset i Voi. I Tsavo är elefanterna röda. Här gäller inte begreppet elefantgrå. Marken är röd. Naturen är grön. Himlen är blå. En hel värld av RGB. Mixat med molnens vita och nattens svarta kan denna värld blanda fram alla nyanser vårt öga kan uppfatta. Och mera därtill. Med röd, grön och blå i paletten målas fåglar som lyser i smaragdgrönt och rubinrött.

Endast några kilometer från Voi-projektets gästhus ligger porten till en av Afrikas riktigt stora nationalparker, Tsavo East National Park.
Parken är till ytan 17000 kvadratkilometer. Tillsammans med Tsavo West täcker de båda parkerna en yta av totalt 30000 kvadratkilometer.
När vi åker in i parken på morgonen har det nyss regnat. Vägarna lyser starkt röda. Grönskan är mer påfallande än på mycket länge. Det är med stora förhoppningar som vi startar vår heldagssafari.

Solen har nyss gått upp och det bildas dimma. Akaziaträden avtecknar sig diffust mot bergen i bakgrunden. Den röda vägen är som ett tvättbräde. Det blir en skramlig resa. Men vi är förväntanfulla. Vad skall dagen bjuda på? Vilka djur kommer vi att få se?

Allt det gröna som väckts till liv efter några kraftiga regn, har gjort det lätt för djuren att hitta mat. På långt håll ser vi antiloper. En giraff och några zebror.
Efter någon timma känns de som det är ganska tomt på djur utefter vägen. Men plötsligt får vi syn på en stor bred rygg bakom ett buskage.
Elefant! Ja, mycket riktigt där står en jättelik elefant. Så småningom dyker det upp flera ryggar och vi ser att de närmar sig.
Efter bara någon minut har vi en flock elefanter på tjugo djur mitt framför oss. I flocken finns alla åldrar. Från de allra minsta till den allra största.
Det är en mäktig syn. Mitt under Afrikas himmel sitter vi i en liten minibuss och ser allt detta framför oss.Vi har fått mobila ståplatser till den stora safariscenen.
Senare under dagen får vi fina möten med många fåglar. Fåglar i regnbågens färger. Vi ser spridda flockar med antiloper. Och mot slutet av dagen en buffeljord med minst ett par hundra djur.
Sune Broman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar