torsdag 27 mars 2014

Stenansiktet och molngubben




Ett par sällskapssökande andar dök oförhappandes upp under vår resa i Kenya. En av dagarna i Voi gjorde vi en utflykt i Tsavo East National Park. Game Drive eller safari kallas en sådan utflykt. Steve, vår chaufför, körde oss långt in i parken. Ända fram till Galana River. Han ville visa flodhästar och krokodiler. Väl framme vid floden fick vi en obehaglig känsla av att vara iakttagna. Och mycket riktigt! Insprängd i berget i flodravinen satt en vålnad. En skenbild av en döding. Vi var bevakade. Ögonen stirrade stint på oss. Och minsann! Det var det största fossil jag någonsin sett!
     Sista natten i Kenya tillbringade vi i Mombasa. När jag var på väg upp till mitt rum hade solen nyss gått ner. Dess sista strålar doldes bak en jättelik molnskärm som sakta drev allt närmare och tätnade. Det drog ihop sig till regn och oväder inför natten. Alldeles i kanten av det stora molnsjoket modellerades ett anlete fram. Ansiktet transformerades i takt med att molnen rörde sig. Och blev alltmer fulländat till sin form. När jag höjde kameran för att porträttera den ullige afrikanen såg jag hur åskblixtar tändes uppe kring hans hjässa! Ett par rejäla urladdningar kom det ur åskmolnet! Här fick begreppet ”blixtrande huvudvärk” sin rätta betydelse! Undrar just vad som förorsakade hans migränliknande anfall...? Kan det ha varit vi som bar skulden... Hade han haft så mycket bekymmer för vår skull?
Skönt för honom att till natten lösas upp och falla till marken som ett svalkande regn. Förångas och återuppstå i nya former...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar