tisdag 18 mars 2014

Förföljare





I går avslöjande jag att jag rest till Kenya några dagar. Närmare bestämt till Voi. De bilder jag visat och de bilder jag kommer att visa här på bloggen är i första hand inte sådana som du först tänker på när man talar om Afrika. De bilderna kommer också framöver. Men om de starkaste mötena och det viktigaste målet med resan berättar jag till att börja med på annan plats. Men senare kom de delvis att dyka upp även här på bloggen.
Alltnog... det är tredje dagen på resan och när jag inventerar mina bilder leker jag med att samma ord kan ha flera betydelser.
Tail: Skugga, förföljare, stjärt, svans. Under dagarna i Voi såg jag några fåglar med långa stjärtar. Opraktiskt långa tänker jag. Jag misstänker att om de kunde byta till en kortare emellanåt, till en för tillfället mera ända(!)målsenlig, så skulle de utan tvekan göra det.
Att ha en lång stjärt eller svans måste ju ha en bestämd funktion. Säkert är det så. Men när jag såg dessa fåglar flyga kändes det mera som om de fått en förföljare att fly ifrån. Och hur de än bar sig åt kunde de inte skaka av sig sitt efterhängsna följe. Jämförde det med hur svårt det är att skaka av sig sin egen skugga. Den ständiga förföljaren. Här hemma har det ju inte varit något bekymmer med detta under den gångna vintern. Tvärtom så vi ju alla saknat den ständiga förföljaren. För mig blev det ett kärt återseende när jag äntligen kunde säga hej och välkommen tillbaka till min egen skugga. Tänk att jag skulle vara tvungen att fara ända till Afrika för att få se den igen.*)

*) Väl medveten om att om jag stannat hemma så hade jag träffat skuggan här. För just som jag åkte bort var den på väg hit. Men sådant är livet. Tänk att man kan gå om varandra på det sättet. En själv och ens egen skugga!


Du är naturligtvis nyfiken på vilka fåglarna är. Det har jag också varit. Men nu när vännen Jan kikat på mina bilder så kan jag också berätta för dig vad de heter.
Den översta: Spetsstjärtad änka – Straw-tailed Whydah (Vidua fischeri), hane i häckningsdräkt.
Den nedre: Dominikaneränka – Pin-tailed Whydah (Vidua macroura), hane i häckningsdräkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar