lördag 22 februari 2014

Vådaskott



Varenda dag i fjorton månader har jag släpat med mig kameran vart jag än gått och vad jag än syssalat med. I hopp om att finna ”dagens” motiv. Eller motiv för dagen. Eller att hålla mig fortsatt motiverad. Jag vill lova att det är ruggigt många exponeringar som gjorts under denna tid. Och det har blivit många usla bilder under den tiden. De flesta faktiskt. Men då och då blir det bilder som är okej.  Som går att visa. De bilder som jag visar på bloggen hör till den senare kategorin. Såna som går att stå för. Och som jag på ett eller annat sätt tycker svarar upp mot vad jag sett när jag plåtat.
När man slarvar runt med kameran händer det ibland att man av misstag råkar trycka på avtryckaren. Det kan vara av rent slarv och oförsiktighet. I samband att kameran skall upp ur väskan eller ner i den. Jag har faktiskt en del bilder som är tagna inuti väskan. Men de är oftast, av förklarliga skäl, ganska dystra. De skulle i praktiken kunna varit tagna varsomhelst.
Idag har jag haft svårt hitta motiv för bloggen. I denna bristsituation har jag samlat några vådaskott från den senaste tiden som jag sparat och faktiskt tycker är lite spännande! Som tillkommit av en slump... helt oplanerat... Som vådaskott... man vet inte riktigt var det tar... ibland blir det träff – ibland bom. Med kameran som vapen är ett vådaskott med träff något roligt. En situationsbild där jag själv inte har kontoll. En bild som överraskar mig både i tagnings- och betraktningsögonblicket... 
Dessa bilder är lite diffusa och tillåter mig själv att fantisera kring motivet. Vad är det jag ser? (Samma tema som igår). Vad får jag för associationer?

Den första exponeringen är härutanförifrån. På garageuppfarten. Det du kan se i bildens nederkant är trägärsgården med sina lutande slanor.
Den andra bilden är ett blindskott här inne hos mig. Det är i övre halvan lite av köksfönstret, en tavla och dörrhandtaget.
Och slutligen, den tredje, fyrades av i samband med att jag varit i bilverkstaden och därpå hastigt satte mig i bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar