torsdag 20 februari 2014

Dawid, Jesper och Linda

Tre spännande fotografer med motiv långt, långt ifrån från min basla vardagsfotografi. I kväll var det  trippelvernissage på Abecita konstmuseum i Borås.
Tre salonger. Alla med bilder som kräver lite extra av betraktaren. Men för den skull icke desto mindre intressanta.
Dawid, Jesper Molin och Linda Bergman uppvisar bilder som ställer mig som åskådare med begäran om svar.
Och som vanligt, när jag ställs inför nya utmaningar som betraktare får jag också väcka nya tankar i mitt huvud.
Vad vill fotografen säga? Hur har bilderna kommit till? Vad tar jag med mig härifrån?
Jespers arbetssätt, tankar och bilder är påträngade och spännande. I sitt projket ”Yes Baby” ställer han frågor som ”Vem är du?” ”Är du den person du vill vara? Eller den du tror att andra vill att du skall vara?” ”Reflekterar du över dina egna behov och känslor?”
I den samling bilder Jesper visar har han använt modeller och rikligt med rekvisita. Han har arbetat fram motbilder från sin vardag som modefotograf. Vänt upp och ner på det förväntade. När han fotograferar driver han fram bilderna på ett intuitivt sätt. Söker sig fram till bilder med den känsla som han har och som ställer frågorna...

Dawids utställning och Lindas, Female Masquereade, hänger hela våren. Jespers ända fram till augusti.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar