måndag 13 januari 2014

Vinklat

Idag blev en sån där dag då det känns ganska tunt det jag har att summera. Tänkte i det längsta att det kanske skulle bli den första inläggsfria dagen här på bloggen på 377 dagar. Men det var ett alldeles för svårt beslut att ta. Därför skall du få veta något lite om vad en måndag i mitten av januari har innehållit.
Under sensommaren jobbade jag med fönsterrenovering. (Så som jag gjort till och från sedan en tid tillbaka). Det var alla de fönster som skall sitta på västra gaveln i gamla huset. Jag gjorde dem färdiga så långt att glaset är fastsatt med stift. Hade tänkt fortsätta med arbetet till sommaren. Nu har jag kommit på andra tankar. Jag skall kitta alla fönster under vintern och den tidiga våren. Därför har jag idag hämtat alla glasade bågar från garderoben i Skog och ställt in dem i min tillfälligt inredda fönsterverkstad här i källaren. Här har jag det varmt och skönt och kan gå och fixa lite då och då när jag får lust.
Närmast framför mig har jag 44 stycken vinkelbeslag som skall skrapas rena, tvättas med ammoniak och slutligen rostskyddas med järnmönja innan de skruvas fast i de gamla fönsterbågarna.
När detta är klart är det dags att börja att kitta fönsterglas. Lite grovt beräknat är det totalt cirka 50 meter kittfals som skall fyllas. Och då har jag räknat även de smårutiga fönstren som jag alldeles nyligen oljat och grundat och som hör till östra sidan.
Hela, det nu pågående projektet, omfattar inalles 18 bågar med totalt 66 rutor. En hel del att pilla med således!

2 kommentarer:

  1. Sitter all denna kunskap i generna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag har inte så mycket kunskap... den är ganska ytlig... men jag har lyssnat på andra och läst lite efterhand... Det är nog mest lusten att arbeta med händerna och njuta av resultatet som driver intresset...

      Radera