tisdag 24 december 2013

Lucka 24 – GOD JUL!

Idag är det julafton. Det känns inte riktigt som jul... när vädret inte stämmer med sinnebilden av julen.
Jag har gjort så gott jag har kunnat för att få lite julstämning här i mitt enkla tjäll. Och jag tycker att jag lyckats rätt bra. Har tagit in en gran. Utanför sitter julkärven på plats. Jag har fyllt på mat åt fåglarna. En kaneldoftande äpplekaka har nyss kommit ur ugnen och snart skall skinkan griljeras. Det finns några ljusstumpar som går att tända. Fikon, dadlar, pepparkakor, glögg, apelsiner, skinka, jansson, sill... Ja, det mesta finns i matkällare och kylskåp. Och på pianot ligger ett par julklappar att öppna. Jag har laddat ner några julsånger med Ainbusk Singers – En jul på Gotland. Passar bra tycker jag när äldste sonen med familj är i Visby över julen.

Från den 1 december och fram till idag har jag presenterat 24 olika luckor. Som en julkalender. Från mej till dej. Från början, när jag lade upp lucka ett... med stearinljuset i kakelugnen var inte tanken att det skulle bli som det blev. Idén föddes i detsamma som jag publicerade första luckan. Kanske skulle jag göra en lucka till..., och en till... Undrar hur många luckor jag har...? Jag gjorde en lista på alla dörrar, fönster och skåp som jag kunde hitta. Och så försökte jag ordna dem någorlunda så att det skulle bli variation. Att försöka matcha lucka med innehåll. Och att det skulle finnas lite av de bästa mot slutet.
För dig som inte varit här hos mig i Skog, så kan jag berätta att ALLA luckor finns här... ALLA! Det var liksom lite av vitsen. Det hade inte varit alls intressant för mig att fotografera någon annans dörrar och stoppa in mina egna bilder i. Nej, äkta skulle det vara. De flesta bilderna är tagna på publiceringsdagen. Det finns en del undantag. Som dagens luckbild till exempel. Med snö! Men de flesta är fixade samma dag som de lagts upp. Periodvis har det varit väldigt roligt att inventera luckor, fotografera och att försöka hitta något att skriva rim på. Men mot slutet mest en ansträngning och ett påhäng... så det är rätt skönt nu att spräcka kalenderns sista lucka och önska alla som kikat här på bloggen en RIKTIGT GOD JUL!

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, Tony!
      Du är en av de trogna besökarna...
      Ha en fortsatt fin helg...!

      Radera
  2. En fantastiskt fin kalender, "helluckad".
    God Jul Sune.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Roger! Så glad att du har koll:)
      Tur att du inte skrev ”helpuckad”...!

      Radera
  3. Jag har också följt din roliga, trevliga, stundtals rimmade, kalender med förtjusning. Undrade så klart nånstans där på mitten om du skulle hitta alla luckor och dörrar. Nu ser jag ju att du har rott projektet i hamn:-) Vill också passa på att önska dig en god och fridfull jul och ett gott nytt (blogg)år 2014!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Irma... min trogna supporter... det var den 8 december som du hörde av dig senast... TACK!

      Radera
  4. Trevlig kalender under december månad som jag följt varje kväll. God fortsättning på Julen önskar Kerstin på Ekvägen.

    SvaraRadera