tisdag 12 november 2013

Värme och värmande gåva



Idag har det minsann regnat hela dagen. Regn och blåst har rasat. Jag har kompenserat det med att elda rejält i pannan. Inomhustemperaturen har pendlat mellan 23 och 25 grader. Riktigt gôtt! Fick ett telefonsamtal igår. En bekant i färd med att tömma några bokhyllor hörde av sig.
– Jo, jag undrar om du är intresserad av några fotoböcker. Jag håller på att flytta och det blir för mycket prylar att ta med. Jag tänker göra mig av med dom. Troligen köra dom till återvinningen.
– Ok, svarade jag. Vad är det för böcker...?
– De heter Kamera. Det är årsböcker. De äldsta från mitten av femtiotalet.
– Jag kan vara intresserad, svarade jag. Utan att riktigt förstå hur det gått till. Jag har ju redan fullt av prylar och tänker ofta på att rensa ut.
Men, tänkte jag... om min bekant är så hygglig och erbjuder något som han tror att jag vill ha, så kan jag inte bara säga nej utan att ha kollat. Det lät lite intressant. Kanske en inspirationskälla.
Så idag... fyllde jag tre banankartonger med en bildskatt från 1955 till 2011. Varje år i en inbunden volym med bilder från viktiga händelser i Sverige och Världen. Ett fotografiskt tidsdokument.
Jag blev helt fast. Har suttit här ikväll och bara njutit, förskräckts och fascinerats! Och glömt bort tiden. Magiska stunder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar