lördag 9 november 2013

Spisved och påskeld


Även om det regnar och är riktigt ruggigt, som idag, har jag svårt att stanna inne. Måste helt enkelt ut och ”känna” på vädret. Det fick bli tre timmar med fortsatt röjningsjobb. Har byggt vidare på min rishög ämnad att bli nästa års påskeld.
När jag röjer buskar kring åkrarna och i ängarna använder jag fyrhjulingen som dragare. Jag fäller buskar och sly. Samlar i lagom stora knippen. Slår ett rep omkring och släpar fram det till rishögen. Där slaktar jag buskarna. En del blir klenved och resten hamnar i påskelden.
Det är ett smidigt sätt att ta vara på buskar och sly till ved.
Det är ju förvisso en hel del plock med så klen ved men jag tycker det är värt arbetet. Veden ligger ju där. Precis framför fötterna på mig och jag måste ju ändå ta ta itu med buskarna på något sätt. Och det tarvas ingen klyvning så där sparas ett tidskrävande arbetsmoment. ”Pinnaved” passar dessutom utmärkt i vedspisen... vilket kan vara motiv nog för att ta den tillvara... för även små pinnar sprider värme och trevnad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar