onsdag 20 november 2013

Molnet och informationen


Datormoln eller kortare ”molnet” är ett begrepp som svävar i etern allt oftare. Nätets moln är en substanslös, osynlig och luktfri informationsbärare. Som en osynlig gas av ettor och nollor. En mängd gränslösa tjänster. Lagring av information. Funktioner och processorkraft. Mängder av data i ett digitalt megaterraflöde. Som användare av internet har jag närkontakt med molnet dagligen. Min bloggprogramvara på Google är sådan en molntjänst.
Förutom detta ”fiktiva” moln har jag idag själv skapat ett alldeles eget. Mera fysiskt moln. Ett askmoln. Askmolnet är den substans jag erhåller ur min panna efter att jag kramat värmen ur veden. När jag tömmer mina hinkar brukar jag se till att askan kommer så nära sitt ursprung som möjligt – alltså tillbaka till skogen. Momentet kan ibland ge en del fina effekter. Stoftet kan ses svävande i luften och drivas med vinden över marken. För det mesta ser jag med spänning fram emot den magiska stunden när askan skall spridas. Idag var det dock ett sällsamt illa valt tillfälle. Asktömning helt utan finess. Det var i det närmaste helt vindstilla... vilket gjorde att jag själv fick närkontakt med det mesta av molnets innehåll. Mer precist: Jag blev stående mitt i det!
Senare på dagen kände jag en nåt  irriterande i näsborrarna. Med ett enda kraftfullt fräsande fick jag ut allt det som kommit in via molnet... en svart och svårtydd slemslabba på det vita snorpappret – det var den information jag fick...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar