torsdag 17 oktober 2013

Till nya nivåer






I går skrev jag lite om vattennivån i Åsunden. Kunde inte riktigt släppa det ämnet helt. Idag drevs jag av nyfikenhet ut på en liten upptäcktsresa utmed Ätran. Som slutmål satte jag Svenljunga. Jag ville med egna ögon se vilken status Ätran har där, efter den torra hösten. På vägen till Svenljunga ville jag också kika på ett par platser som är viktiga för kontrollen av flödet i Ätran och nivån i Åsunden.
Första stoppet blev då förstås Forsa i Dannike. Hela dagen idag har det släppts fem kubikmeter vatten per sekund. Alltså motsvarande cirka 30 ordinära (?) badkar under samma tidsenhet. Det var dock inte något Niagara som jag fick uppleva. Visst skummade det lite i forsen, men inget öronbedövande brus. Runt dammfästet finns nydragna kablar. Bland annat anslutna till en stor parabol... in i nåt skåp... och från skåpet till ett par motorer ovanför dammluckan. Fjärrmanövrerat alltså, summerar jag.
Efter Forsa letade jag upp mätbrunnen där sjöns aktuella vattennivå avläses. En diskret liten anläggning... men även här en kabel och en liten antenn. Gissar att en batteridriven sändare skickar info till den dator som sedan lägger ut det aktuella värdet på webben. På http://www.vkr.se/Hist/AtrnAsuY.htm kan man se ett diagram som visar vattennivån i Åsunden vid Torpa. Just nu är nivån 163,12 möh. Alltså en centimeter lägre än igår. Och bara 12 centimter från vattendomens miniminivå.
När jag så småningom kom till Buttorp fick jag se ett par små skyltar som fångade min uppmärksamhet, satte min fantasi i rörelse och fick mig att skratta... (inget hörbart jättegarv, bara lite på insidan).
Som kanotist får man via skyltarna en vägledning om hur man skall hantera ett läge där Ätran inte längre är paddlingsbar. Eller kanske mera sanningsenligt... när nivån faller tvärt!
Så illa är det dock inte ännu... under broarna i Svenljunga flyter badvattnet från Åsunden i lugna virvlar... och dagens väder indikerade tydligt att vattnets kretslopp satts igång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar