måndag 28 oktober 2013

Spår i sanden



Igår skrev jag om vattennivån i Åsunden och om fåglar på Långegrund. Jag håller mig kvar därute även i detta inlägg.
Just nu, när jag sitter och plitar dessa rader, är klockan vid pass 16.47. Nervöst lyssnar jag på vinden som efterhand väntas öka till bortåt 25–27 meter per sekund i byarna. Maximum i vindstyrka blir framåt 22-tiden med cirka 9 m/sek i medelvind. Då är det kolsvart ute och det brukar vara ganska ruggigt att höra vinden bända och bryta i allt den får tag i. Extra spänt blir det för mig och alla andra som har skog stående på rot. Om det vill sig illa kan det bli en stor förödelse.
I morron bitti vet vi vilka spår som stormen satt i vårt landskap.
Åter till Långegrund. Under hösten har jag regelbundet gjort utflykter till grundet. Du som följer med här på bloggen vet. Efterhand som stranden blottlagts har det också satts fler och fler synliga spår i sanden. Längs vassarna vid Högholmen kan man se hur vildsvinen patrullerat var och varannan natt. De är flera stycken i flocken. Vuxna i varierande storlekar och kultingar. Längre ut på grundet är det gott om spår av rådjur och älg.
Man ser hur de kommit från Björksundshållet och gått ut på grundet. I vissa fall leder spåren vidare ut över sjön i rikting mot Sandö. Självklart rör sig både älg och rådjur här även när det är högre vattenstånd. De är ju simkunniga och vattnet utgör inget hinder. Mera är det så att det är nu vi kan se vilka rörelser som djuren har... nu när spåren blir kvar några dagar i sanden.
Jag har också lärt mig känna igen ett par av mina gelikars stövelspår. Det gör att jag känner mig lite som detektiv och kan ha ganska god koll på vem som varit ute och skådat redan tidigt på morronen.
Efter ett regn blir stämplarna lite suddiga och det ger också möjlighet att vara uppdaterad på nya rörelser längs stranden...

Dagens bilder: 1) Spår av vildsvin, 2) Spår av älg och rådjur, 3) Spår av fågelskådare.

Fotnot: Björksund, namn för Högagärde i Birgit Sparres romansvit om gårdarna runt sjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar