måndag 7 oktober 2013

Flashback

På avstånd hör jag en rytande motorsåg. Ljudet kommer bortifrån lindbacken. Jag ser mannen som lugnt och metodiskt kapar gren efter gren på den fällda trädkronan.
Plötsligt lyfter han sågen högt... men herregud!!! Skall han kapa över axelhöjd! Vicken jävla dåre! Totalt regelvidrigt enligt motorsågskursen! Jo, han måttar med sågen och ger full gas. 346:an vrålar hetsigt och stammen är kapad på en tiondels sekund... Mannen tar ett steg fram... sätter an sågen mot stammen ytterligare en gång... full gas! Sågen ger i från sig ännu ett rått ylande och spånorna står som en kaskad ur sågsnittet...
Då, plötsligt, välter den tjocka trädstumpen omkull! Mannen får den över sig och trillar handlöst baklänges. En tung duns! Sågen gör ett kast, far iväg och kilar fast i rishögen. Den gör några kraftiga ryckningar innan den dör... Allt blir nästan helt tyst... det enda som hörs är ljudet från några löv som rivits med i fallet...
Jag bevarar mitt lugn och min sinnesnärvaro... Följer de fallande löven med blicken... hör när de når marken... Stannar kvar i min position... tar ytterligare några bilder innan jag går fram för att kolla läget... Tänk vilken tur jag hade som kom precis när det hände... för det är ju inte varje dag som det går att leverera vardagsdramatik här på bloggen...
Hur gick det då för mannen? Jo, han kvicknade till efter en stund, packade ner sin kamera och fortsatte att jobba som om inget hade hänt...
Denna flashback blev dock en viktig påminnelse om kunskap han tidigare i livet förvärvat på kurs: Såga aldrig med motorsåg över axelhöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar