onsdag 12 juni 2013

Färgen har kommit hem


Idag har jag fått hem min efterlängtade färg. Fem liter att börja med. Och naturligtvis blev jag tvungen att känna på den. I första vändan skall den spädas med 40 procent lösningsmedel, och detta blir då grundfärgen. Den blev lite blaskig så en del spill var ofrånkomligt men den kändes ändå krämig och fin att stryka. Men jösses va den gamla panelen slukade färg... slurrrrp så åkte oljan in i träet. Som syns på nedre bilden är det också en del sprickor i brädorna...  men de är gamla och har varit spacklade med linoljekitt... så när grunden torkat blir det till att fylla igen   alla sprickorna på samma sätt.
Linoljefärgen som jag köpt kommer från Engwall o. Claesson och den är baserad på kallpressad rå linolja. Den skall strykas tre gånger... den första spädd med 40 procent, mellanstrykningen med 25 procent och slutstrykningen med outspädd färg.
På burken står det alltså Engwall o. Claesson... det står också en liten rad under: ”Förvaltare av vårt kulturarv sedan 1915”. Eftersom jag alltid har svårt att låta bli att hitta assiociationer i texter och företeelser gick jag igång direkt på detta... och konstaterar att det som står på burken är en syntes av platsen här och huset som jag just nu målar:
Eng – här finns en äng (slåtteräng)... Wall – Här finns en vall (åker)... Claesson – Hette min morfar som byggde huset... och slutligen – 1915 – Byggnadsåret då huset stod klart...

2 kommentarer: