onsdag 19 juni 2013

Efter regnet


Växlande väder innebär växlande sysslor. Förutom att kitta fönster har jag idag börjat att måla fönsterbågarna en första gång för att se hur färgvalet matchar fasaden. Det här med kulörval är, för mig, inget enkelt val. Varje gång jag tittar och i varje ljussituation förändras intrycket. Ena gången känns färgen gul. Andra gången grön. Tredje gången grå. Fjärde gången brun. Och beroende av tiden på dygnet – alla nyanser däremellan. Även underlaget styr nyansen. På kvällen efter regnet ställde jag ut en av mina nymålade fönsterbågar framför fasaden för att få en känsla av hur det kommer att ta sig ut. Bågen som du ser på bilden är lite speciell. Sidostyckena och bottenstycket är nytillverkade. Men överstycket är original. Alltså är det mesta av bågen skrotat, men en liten del får följa med huset in i framtiden. På bilden kan du se hur underlaget och strukturen på de olika träytorna gör att nyansen skiftar. Denna strykning är gjord ovanpå vit mager grundfärg och bågen skall målas ytterligare minst en gång. När jag senare på kvällen går en runda kring vallen ser jag hur de skira gräsen bär en del av regnet. Deras strån böjer och sviktar, som det känns, till bristningsgränsen. Men de är byggda så att dess börda är nära nog konstant. Regndropparna rinner undan innan tyngden blir för stor.
I gräset kan jag se nyanser av husets nya färger. Det skimrar en mångfald i gräset, på vallen, i skymningen efter regnet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar