tisdag 4 juni 2013

Biological Träludd Remover














Idag har jag stått på stegen några timmar. Och skrapat färg. Det är väldigt lättskrapat. Färgen rasar av så fort man rör vid den. Konstigt att den inte trillat ner helt och hållet efter flera decennier utan ommålning. Här på södersidan är det extra hård påfrestning och det är också därför jag valt att börja här med förberedelser för målning. Eftersom panelen stått obehandlad under så lång tid har det bildats väldigt mycket grått träludd... och när jag står där och skrapar får jag ibland stora tussar med i skrapet. Funderar på hur mycket som måste få bort för att färgen skall få ett bra underlag.
Vilken metod ska jag ta till? Slipa för hand? Slipa med maskin? Skrapa flera gånger och borsta med stålborste? Dammsuga? När jag står där och jobbar och samtidigt funderar kommer en stor och vacker getingdrottning surrande. Hon landar framför mig på väggen och börjar samla träludd. Det går snabbt och lätt för henne att samla ihop en liten boll. På översta bilden syns det när hon med sina käkar plockar luddet av väggen... och på nästa bild bär det av till det lilla boet som hon ensam håller på att bygga i fönsterkarmen bakom en av mina skyddshuvar.
Tänk om jag hade en myriad av getinghonor som höll på att bygga bon inför sommaren... bon som så småningom skall befolkas av hennes strävsamma arbetare... Då skulle dom kunna skrapa luddet av det gamla huset medan jag själv bara satt och tittade på!
En avancerad form av biologisk borttagning av träludd... och eftersom getingdrottningningen liksom flänger bort luddet... så kommer det ju att gå i flygande fläng...

2 kommentarer:

  1. Det är trevligt att läsa om din dag, men jag är glad jag slipper göra jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och jag är GLAD att jag FÅR göra det... det ger mig ro att gå och fixa med nåt praktiskt och handgripligt som jag kan se förändras... :-) ett skapande med händerna som känns i hela kroppen...

      Radera