tisdag 21 maj 2013

Rum för tankar







Idag har jag ägnat några timmar åt att tvätta snickerier i ett av vindsrummen i Skog. Här är ett litet krypin med fönster mot skogen och soluppgång. Rummet har varit pojkrum från början av 1930-talet. Och målning och tapeter är från den tiden. Min morbror bodde här i hela sitt liv! Han var född 1917. Det är tapeter med limfärgstryck... Du kan se på bilden längst ner hur stor överlappning de har vid uppsättning. Innan uppsättning var man tvungen att kantskära tapeten och i detta fall har våderna klippts i kanten med en sax... På väggen är det spännpapp som tapeten sitter på.
Den lilla kaminen som står i rummet har säkert bidragit till det tunna lagret sot... omöjligt att tvätta bort med bara vatten så här fick det bli målartvätt. Stryker på det med pensel och sköljer flera gånger med ljummet vatten och cellulosasvamp. Idag har jag tvättat taket, en dörr med foder. I taket kunde jag använda ett mildare tvättmedel för det var målat med en glansig linoljefärg men på snickerierna krävdes det lite starkare. Provade lite försiktigt med vatten på tapeten också... då följde det mesta av trycket med. Det finns massor skavanker här i rummet som vittnar om tid som gått... Är lite osäker på hur hårt jag skall gå fram. Hur mycket av tidens avtryck skall gå till förgängelsen? Funderar på att måla taket. Laga skador i spännpappen och sätta upp ny tapet från Lim & Handtryck Tapetmakeri... Även fönstersnickerierna är i behov av uppfräschning så kanske även lister och dörrar får ny färg... Så det betyder att det mesta av de åttio årens patina  kommer att försvinna. Ofta är det ju så att om man målar eller sätter tapet på en yta så syns allt det sjaskiga så mycket mer... Det slutar alltid med att allt måste gås över. Men jag låter det ta tid... och under tiden skall jag dokumentera både avtryck och mönster...
Så småningom skall detta bli ett rum för tankar och lågmälda samtal. Här skall man kunna sitta och lyssna till ljud från naturen, till fågelsång och till droppande regn... och det skall möbleras sparsamt... en gammal träsoffa och en gungstol tänker jag...

3 kommentarer:

  1. Kommer dina tankar att få rum? Tänker jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns stora luftiga garderober också... i direkt anslutning... så jag kan magasinera en del tunga prylar...

      Radera
  2. Inga skelettt i garderoben bara ;-)

    SvaraRadera